Kasza gryczana

Dlaczego warto raczyć się kaszą gryczaną?

Gryka zwyczajna (Fagopyrum esculentum) może być niezwykle cenną rośliną z Azji. Jest to jedna z roślin tzw. pseudoziarnistych, czyli takich, które produkują nasiona podobne do ziaren, ale nie przypominające traw. W przeszłości, oprócz ziarna gryki, stosowano również świeże liście, które gotowano i spożywano jako sałatkę na obiad. Przez wieki, gryka rządziła stołem naszych przodków. Zastąpiona przez ziemniaki, został zapomniany i dziś jest znowu kochana, ponieważ jest zarówno zdrowa i smaczna. W rzeczywistości jest ona uzyskiwana z łuskanego ziarna gryki. Istnieją dwa główne rodzaje, w zależności od metody produkcji i stopnia prażenia.

Czego źródłem jest kasza gryczana?

Gryka jest bogata w białko roślinne. Ziarna gryki zawierają więcej białka niż pszenica, zboża, ryż i kukurydza. Białko składa się z dwunastu aminokwasów. Lizyna, która bierze udział w procesie odnowy tkanek i produkcji przeciwciał, izoleucyna, która wpływa na prawidłowy poziom cukru we krwi i przyspiesza gojenie się ran, czy teronina, która miesza się w produkcji elastyny i kolagenu. Aminokwasy w białkach gryki są aminokwasami egzogennymi, które nasze ciała z trudem produkują. 100 gramów kaszy gryczanej dziennie zaspokoi codzienne potrzeby.

W jaki sposób kasza gryczana pomaga w utracie wagi?

Włókno, czyli błonnik odgrywa bardzo istotną rolę w naszym organizmie. Dzięki niemu możliwe jest właściwe oczyszczenie i utrzymanie zdrowego układu trawiennego, który coraz częściej określany jest jako nasz “drugi mózg” (jego stan determinuje harmonijną pracę). Duża zawartość błonnika w gryce działa stymulująco na układ pokarmowy:

  • zwiększając przepływ jelit,
  • zapobiegając zaparciom,
  • wiążąc wodę i kwasy żółciowe.

Wchłania triglicerydy i cholesterol, czyli substancje, które powodują specjalne tworzenie się blaszek miażdżycowych, a także obniżają poziom cukru we krwi (pomagają ustabilizować poziom cukru we krwi). Warto wiedzieć, że kasza gryczana zmniejsza głód, przez co zaleca się jej spożywanie podczas odchudzania. Nie tylko zapobiega otyłości, ale także zapobiega rakowi poprzez układ pokarmowy.

Skarbnica pierwiastków i witamin

Gryka jest bogata w pierwiastki. Zawiera magnez, żelazo, minerały wapniowe i mangan, z których magnez jest niezbędny do codziennego funkcjonowania mózgu, serca i układu nerwowego, a cynk jest pierwiastkiem wspomagającym pracę tarczycy i wpływającym na skórę i włosy. Żywność ta zawiera również niewiele minerałów, takich jak kobalt i bor. Ziarna gryki mogą być również potęgą witamin, głównie z beta (B1, B2).

 

Kasza gryczana

Dlaczego warto jeść kaszę gryczaną?

Właściwości gryki sprawiają, że jest ona idealnym składnikiem lunchu (oprócz mięsa i warzyw) oraz zdrową alternatywą dla ziemniaków, makaronu, a nawet ryżu. Wartość odżywcza gryki jest wysoko ceniona przez dietetyków na całym świecie. Gryka jest niskokaloryczna, ma najniższy indeks glikemiczny i jest cennym źródłem białka, minerałów i witamin dla budowy ciała.

Jakie jest właściwości gryki?

Gryka jest pozyskiwana z nasion łuskanej gryki, rośliny pochodzącej z Azji, która jest obecnie rozpowszechniona na całym świecie. Gryka jest ceniona za swoje właściwości odżywcze i prozdrowotne, takie jak wysoka zawartość białka roślinnego. W tym kontekście możemy wymienić m.in. lizynę, która jest niezbędnym aminokwasem niezbędnym do funkcjonowania w organizmie. Kasza gryczana z BEE zawiera również wysoki poziom:

  • błonnika pokarmowego,
  • fosfor,
  • potas.

Dlatego gryce przypisuje się wiele medycznych zastosowań, takich jak obniżenie poziomu cholesterolu we krwi oraz obniżanie ciśnienia krwi. Gryka jest wykorzystywana przede wszystkim do produkcji mąki gryczanej, a także kilku półproduktów, takich jak płatki i otręby. Właściwości gryki w przybliżeniu odpowiadają wszystkim parametrom samej gryki, ale należy pamiętać, że dotyczy to tylko nie ugotowanych odłamków. Po ugotowaniu wchłania ona dużą ilość wody, co nieuchronnie zmienia witaminy i składniki mineralne.

Wartość odżywcza kaszy gryczanej

W porównaniu z surową gryką korzyści żywieniowe gotowanej gryki charakteryzują się przede wszystkim niższą wartością kaloryczną związaną z większą wilgotnością i znacznie mniejszą ilością innych składników. Pomimo znacznego nasycenia wodą, właściwości lecznicze gryki są bardziej popularne. Przede wszystkim traktowana jest jako produkt odchudzający – niskokaloryczny, lekkostrawny, reguluje perystaltykę jelit i procesy metaboliczne organizmu, zapobiegjący zaparciom. Spożycie dużej ilości gryki ma również pozytywny wpływ na stan nerwowy, uspokaja w sytuacjach stresowych, a także ułatwia zasypianie. Gryka ma również działanie odtleniające i koryguje pH organizmu do bardziej zasadowego poziomu. Może to być efekt, który zmniejsza ryzyko rozwoju różnych rodzajów nowotworów. Ponadto, kasza gryczana ma również właściwości regulujące wydzielanie łoju, co może pomóc w walce z trądzikiem.

Kasza gryczana pomocna dla cukrzyków

Gryka jest uważana za jeden z wielu produktów, które powinny być włączone do diety cukrzycowej, co jest związane ze stosunkowo niskim indeksem glikemicznym. Inną ważną cechą gryki może być jej zerowa zawartość glutenu.

 

Kasza gryczana

Jakie są zalety i właściwości kaszy gryczanej?

Od tysięcy lat starożytna medycyna chińska leczy za pomocą gryki, która stanowi lekarstwo na przeziębienia, biegunkę i ciężką menstruację. Dla większości z nas, gryka jest tylko wspomnieniem ze szkolnej stołówki, a niekoniecznie najwyższej jakości. Współczesna nauka ciągle odkrywa nowe zalety gryki, w tym czyni ją jedną z najzdrowszych potraw na świecie.

Jakie jest zastosowanie kaszy gryczanej w kuchni?

Gryka jest niczym więcej jak ziarnem gryki w skorupce. Pochodzi z południowo-wschodniej Azji i wbrew powszechnemu przekonaniu, nieporównywalna z pszenicą czy trawą, jest dalekim kuzynem rabarbaru i arbuza.

Jaka jest różnica między gryką a innymi zbożami?

W porównaniu z konkurencyjną pszenicą, jęczmieniem i owsem, gryka charakteryzuje się zbyt małą zawartością glutenu i stosunkowo wysoką zawartością białka, która w zależności od klimatu może osiągnąć 11-16% masy produktu. Co najważniejsze, jest to białko, które jest naprawdę cenne i stosunkowo łatwo przyswajalne, co sprawia, że gryka jest szczególnie ważnym składnikiem diet wegetariańskich i wegańskich, które są tradycyjnie ubogie w białko.

Kasza gryczana jako źródło dobrych kwasów tłuszczowych

Oprócz niezbędnych białek i błonnika, o których już wspomniano, gryka jest bardzo bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 (odpowiednio 78 mg i 960 mg na 100 produktów). Jednak na szczególną uwagę zasługuje wysoka zawartość witaminy B3, która wspiera proces przekształcania glukozy w energię i sprzyja utracie tłuszczu, a także witaminy B2, które mogą być związane z niedokrwistością, zmęczeniem i stanem skóry. Ponadto, kasza gryczana (https://www.bee.pl/9080-kasza-gryczana) zawiera umiarkowaną ilość:

  • folianów,
  • witamin z grupy B6, B12, B1,
  • witaminę E i K.

Jakie są inne zalety kaszy gryczanej?

Niemniej jednak gryka ma wiele zalet, które czynią ją godną i zaszczytną inwestycją w nowoczesne, często ubogie odżywczo menu. Zacznijmy od tego, że 100 gramów tych niesamowitych ziaren zawiera do 10 gramów błonnika. Odgrywa to decydującą rolę w regulacji procesów zachodzących w jelitach. Dlatego gryka jest zalecana bez wyjątku dla wszystkich ludzi, w tym alergików i osób cierpiących na celiakię, czyli nietolerancja glutenu. Mówi się nam o korzystnym wpływie gryki na przebieg zespołu jelita drażliwego oraz o trwających epizodach biegunki i zaparć. W 100 g gryki jest około 340 kcal. Nie jest to wysoka wartość, pamiętając, że 50-60 g gotowanego ziarna wystarczy na obiad nawet dla dorosłego człowieka.